Česko, země úžasných lidí

„Czechia has Marvellous People“ – volně přeloženo „Česko, země úžasných lidí“. Tak se jmenuje nový oficiální videospot, který má sloužit k propagaci České republiky v zahraničí. Zhruba pětiminutové video vyšlo zhruba na jeden milion korun. Spot byl veřejnosti představen teprve před čtyřmi dny a již nyní vyvolává první nesouhlasné reakce.

Jako první se ozvala společnost Petrof. Tradičnímu českému výrobci pian se příliš nezamlouvá, že se ve videu financovaném z peněz českých daňových poplatníků objevuje americká značka pian. Odpověď ministerstva zahraničních věcí, které výrobu videa zadalo, je šalamounská. Tvůrci klipu prý našli (architektonicky) vhodný sál v prostorách Hudební a taneční fakulty Akademie múzických umění v Praze, kde byl k dispozici pouze klavír americko-německého výrobce Steinway & Sons. Prostě smůla.

Značka Petrof ale bohužel není jediným tuzemským výrobcem, který by se mohl (a měl) vůči videu ohradit. V části spotu, která zachycuje sklizeň kukuřice, můžeme ve společnosti strojů německé značky Claas vidět traktor. Traktor, jehož barevné provedení je na hony vzdálené červenočernému designu, který je tak typický pro českou značku Zetor.

Jak Petrof, tak Zetor se pohybují ve velmi konkurenčním prostředí. Je politováníhodné, že ve videu, které si mimo jiné dává za cíl prezentovat Česko jako zemi úžasných lidí, se tak nějak pozapomíná na produkty vyrobené těmito úžasnými lidmi.

O co méně tvůrci  mysleli ve videu na české výrobce, o to více zřejmě mysleli na zadavatele propagačního spotu – ministerstvo zahraničních věcí. Jak jinak si vysvětlit prezentaci nejen sídla české diplomacie – Černínského paláce, ale zřejmě i některých zaměstnanců ministerstva zahraničních věcí?

České výrobce, kteří se cítí být provedením propagačního spotu (oprávněně) dotčeni, může uklidnit jediné. A to skutečnost, že podobně pojatá videa obvykle mívají na zahraniční publikum jen minimální dopad. Tento „omezený“ dopad může znamenat i to, že nedojde naplnění hlavního účelu videospotu, kterým není ani tak propagace „úžasných“ českých lidí, jako spíše nového anglického názvu České republiky. A to je zpráva, za kterou může každý odpůrce šíleného novotvaru „Czechia“ poděkovat.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..